Технологія критичного мислення на уроках географії та біології.

         Залозна О.М.
Наша мета полягає не в тому, щоб зробити себе необхідними нашим дітям, а, навпаки, в тому, щоб допомогти їм скоріше обходитись без нас
Ефективність використання стратегій ЧПКМ на уроках природничого циклу
Природничі науки - як базові шкільні предмети є комплексними науками, які сприяють формуванню наукового світогляду, інтелектуальному розвитку учнів, формуванню в них загальнолюдської та екологічної культури.
Практика роботи в школі свідчить про те, що більшість учнів не вміють у процесі навчання самостійно виділяти найважливіші елементи знань, встано­влювати причинно-наслідкові зв'язки між ними. Тому, одним з актуальних напрямків удосконалення навчання в школі є пошук і впровадження нових форм і методів навчання. Сьогодні зацікавлений , творчий вчитель має багато можливостей познайомитися з новими методами викладання предметів, виб­рати оптимальні для себе та використовувати їх на практиці. Саме таким чи­ном міжнародний проект "Розвиток критичного мислення через читання та письмо" (РКМЧП) пропонує допомогти нашим вчителям. Проект надає нау­ково обґрунтовану, практично перевірену систему викладання, велику кіль­кість цікавих, ефективних методів навчання та розвитку критичного мислен­ня учнів , які допомагають учням не тільки придбати великий об'єм фактич­них знань, але й розвинутись в критично мислячих та активних громадян.
Що таке критичне мислення?
Це активний процес, який дає учневі можливість контролювати інформа­цію, ставити під сумнів нові ідеї, порівнювати протилежні точки зору. Адап­тувати або відкидати нові твердження. Критичне мислення - це логічний аналіз. Критично мислить той учень, який перед собою ставить запитання:
Яке значення має ця інформація для мене?
Як я можу використати ці знання ?
Як ці знання співвідносяться з тими, що я вже маю ?
Як я ставлюся до цих ідей ?
—    Якими могли бути наслідки використання цих ідей для мене та інших?
Критично мислячий учень на основі нової інформації, власного, хоч і не­
великого досвіду, формує власну думку.
Учасники програми РКМЧП використовують трифазну модель уроку (АУР).


1.    Актуалізація змісту ( активне пригадування учнями матеріалу, що вивчається; встановлюються зв'язки з уже відомим).
2.   Усвідомлення змісту (контактування учнів з новою інформацією, підтримка уваги учнів, обговорення незрозумілих питань).
3.   Рефлексія (міркування) (висловлювання власних думок, обмін думками (дискусії), перебудова поглядів учнів).
Стратегії, які використовуються на уроках за методиками РКМЧП доко­рінно змінюють сам урок, який стає зовсім незвичним, нестандартним. Мето­дики програм РКМЧП - активні методи навчання, які значною мірою оптимізують навчально-виховний процес. Застосування методик розвитку критич­ного мислення надихає учнів та дає їм сили, в той же час спонукає їх до скла­дного процесу мислення, що потребує аналізу, порівнянь, оцінювання. Засто­сування методик розвитку критичного мислення на уроці дає змогу залучити до процесу навчання всіх учнів класу. Якщо на традиційному уроці перева­жає спілкування на зразок "учитель - клас", "учитель - учень", тоді як між учнями воно відсутнє взагалі, то на уроці з використанням активних методів навчання відбувається через спілкування учнів один з одним, з учителем, між групою учнів та призводить до змін в мисленні учнів. Вони активні учасники навчального процесу, в учнів розвивається самостійність та творчість, поміт­но зростає бажання поширити та поглибити знання, на уроках інформація засвоюється невимушено, використовується додаткова література.
Схема 1.


Зміни в учнях, помічені вчителями.


Порівнюючи своє шкільне життя до та після проходження вчителем курсу РКМЧП, учні схвалили активну співпрацю однокласників та більш дружні відносини з вчителем. Учні відмічають, що вчитель не обмежується викла­данням інформації, а заохочує творчість та невимушене висловлення своєї думки, вчитель стримано направляє, пояснює, перетворюється в співбесідни­ка та організатора спільної роботи.
Педагогічно обґрунтоване впровадження активних та інтерактивних ме­тодів навчання в поєднанні з традиційними, постійний пошук, любов до сво­єї професії та дітей - запорука успіху вчителя у формуванні активної творчої особистості.
Я роблю так. (презентація)
                                                               Залозна О.М.
Тема: Слухова сенсорна система. Будова та значення
Мета: Розкрити значення органа слуху в житті людини і тварини, ознайо­мити з будовою і функціями органа слуху, продовжити формувати уявлення про аналізатори на прикладі слухового аналізатора, формувати вміння само­стійно аналізувати текст підручника, розвивати в учнів мислення та почуття поваги до думки товариша.
Учні повинні знати: будову і функції органа слуху.
Учні повинні вміти: розкривати значення органу слуху в житті людини, виявляти взаємозв'язок між будовою органа слуху та його функціями.
Терміни і поняття: слухова сенсорна система, молоточок, коваделко, стремінце, завитка.
Хід уроку:
І. Організація класу.
-     Поділ учнів класу на 4 експертні групи.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
-     "Бабушка, зачем тебе такне большие уши?
Это, чтоб лучше тебя слышать, дитя мое!»
Шарль Перо.
Кожному з дитинства знайомий цей діалог зі старої казки. А все ж таки для чого людині вуха?
Вухо і слух з давнини цікавили вчених, ще славетний Гален, який жив вісімнадцять століть тому, багато знав про будову органа слуху. В наш час інженери бажають знати не тільки ознаки слуху, але й принципи його роботи.
Щоб зрозуміти це, треба познайомитися з будовою вуха людини, його ди­вовижними властивостями. Отже сьогодні мова йде про значення і будову слухової сенсорної системи. А предмет розмови - вухо.
 Малюнок вуха.
ІІІ. Актуалізація змісту.
-    Чи знайома вам ця частина організму людини. Давайте подумаємо, що саме ми знаємо про вухо, його будову, вигляд, форму, роботу, про сприйнят­тя звуків.
-    Мозкова атака «Вухо».
У наступні п'ять хвилин запищіть те, що ви знаєте, чи думаєте, що знаєте про вухо. Важливо записати все, що спадає на думку. Коли складете свій список, поверніться до партнерів і спитайте їх, що знають, чи думають, що знають про вухо, сприйняття звуків. Через певний час група поділиться своїми знаннями.


Обговорення інформації, що відома учням, запис її на дошці.
IV. Усвідомлення змісту.
1. Значення та властивості слуху.
Нову інформацію про значення слуху та властивості вуха можна одер­
жати з різних джерел. Я вам пропоную тест з даної теми, над яким кожен з
вас особисто і разом з групою працює за допомогою системи «ПОМІЧ».
«+» - якщо прочитане підтверджує те, що ви думаєте, знаєте, або думаєте, що знаєте.
«-» - якщо прочитане несе нову для вас інформацію.
«?» - якщо інформація вас бентежить, чи ви хочете знати про це ще більше.
Кожна група після обговорення тексту обере того учня, хто повідомить нову для вас інформацію.
-    Обговорення нової інформації. Презентація думок.
-    Значення слуху.
Слух (інформація, мова, емоції, музика).
- Які факти вас вразили?
Сприйняття звуків через кістки черепа.
Дослід № 1.
Годинник механічний кладеться на тім'ячко піддослідного. Вушні прохо­ди закриті.
Приклади:
А) Якщо ви щось гризете, наприклад, яблуко, то в цей час ви зовнішніх звуків не чуєте, кістки черепа передають до рецепторів слуху лише це «хрум­кання».
Б) Під час бігу ви чуєте якийсь «бубен», що стукає в голові. Насправді це удари пульсу артерій голови по кістках черепа.
В) Магнітофонний запис голосу.
Коли ми говоримо, то сприймаємо себе двома шляхами: через зовнішнє вухо і через свої кістки. Коли ж ви чуєте запис свого голосу, то залишається тільки один шлях - через повітря. Ви себе не впізнаєте, проте інші люди зав­жди слухають вашу мову через повітря (у випадку з магнітофоном - теж).
Визначення напряму походження звуку називається ототопікой (гра «жмурки»).
Дослід № 2.
Учень сидить спиною до дослідника, а той клацає пальцями. Учню потрібно визначити ліворуч чи праворуч від нього знаходиться джерело звуку.
2. Будова слухової сенсорної системи та органа слуху.
- Джигсоу-2.Експертні групи отримують експертні картки з завданнями. Відповіді на запитання знаходяться в тексті підручника.
1група - Будова слухової сенсорної системи.
2група - Будова і значення зовнішнього вуха.
3група - Будова середнього вуха.
4група - Будова внутрішнього вуха.
Для звіту група готує одного учня, якого визначає учитель.
V. Узагальнення знань.
Біологічний диктант.
1.    На межі між зовнішнім та середнім вухом знаходиться - барабанна перетинка.
2.    Середнє вухо з внутрішнього боку обмежено перетинкою овального вікна.
2.   Коваделко з'єднується із стремінцем - суглобом.
3.  Порожнина середнього вуха з'єднана з носоглоткою – євстахієвою трубою (слуховою).
4.  Внутрішнє вухо складається з - кісткового лабіринту.
5.  Головну функцію в лабіринті виконує завитка.
ІV. Рефлексія. Стратегія "Ручки на середину".
Кожен член групи висловлює інформацію про те, що він з'ясував та за­
пам'ятав на уроці.
Оцінка роботи кожного члена групи ( картка-пиріг ).
Домашнє завдання § 5. Питання для контролю.
Кожному знайома сцена появи тіні батька Гамлета, де привид розпові­дає про здійснене вбивство:
«Когда я спал в саду В своё послеобеденное время, В мой уголок прокрался дядя твой С проклятим соком белены во фляге. И мне вушную полость влил настой... ... Так била рукою брата яво сне Лишён короны, жизни, королеви.»
Подумайте: Чи правий був Шекспір, описуючи сцену отруєння батька Гамлета? В якому випадку це було можливо?


Додаток Світ звуків
Ми живемо у світі звуків. Це багатий, розмаїтий світ, що безперервно змінюється. Відсутність звуку важко уявити, і ще важче штучно створити середовище, де панувала б абсолютна тиша.
Усі добре знають, що з фізичного погляду звук - це коливання повітря. Рух транспорту, людей, тварин; різні метеорологічні явища - вітер, дощ, грім; робота різних механізмів - все це тією чи іншою мірою спричиняє ко­ливання навколишніх предметів і, отже, коливання повітря.
Слух - вид чутливості, що забезпечує сприйняття звукових коливань. Йо-го значення дуже важливе в психічному розвитку повноцінної особистості. Завдяки слуху пізнається звукова частина навколишньої дійсності, пізнаються звуки природи. Без звуку неможливе мовне спілкування між людьми, людьми та тваринами, між людьми та природою, без звуку не з'явились би музичні твори.
Цілком зрозуміло, що дуже багато коливань, які відбуваються в навко­лишньому середовищі, для людини мають велике сигнальне значення, тобто по суті, несуть в собі інформацію про ті явища, які й стали причиною коли­вань. Саме це й зумовило формування та вдосконалення в процесі еволюції спеціальних органів чуттів, здатних уловлювати коливання повітря, тобто органів слуху.
Виникнення слухових відчуттів людини пов'язане, як правило, саме з ко­ливанням повітря. Але звукові коливання здатні доходити до рецепторних клітин вуха і через кістки черепа.
Чи помічали ви, як піднімаються вуха собаки , як пряде вухами кінь, як прислуховується до ледве чутних звуків кішка? Тварини визначають джерело звуку завдяки синхронному руху вушних раковин. Людина майже втратила здатність рухати вухами, але все ж має здатність визначати напрямок звуку. Ця здатність забезпечується максимальним віддаленням вушних раковин од­на від одної. У зайця «ушки на макушке». На «макушке» вуха в собаки, кота, коня. В еволюції вушні раковини все далі і далі один від одного поки не роз­ташувались на протилежних сторонах черепа.
Головний мозок людини визначає, на які звуки реагувати, а які залишити без уваги. Наприклад, мозок матері, можливо, не фіксує ті звуки, що утворює дитина під час гри, але мати відразу реагує на злякані крики дитини.
Науці відомі факти народження людей з вродженою відсутністю вушних раковин і зовнішніх слухових проходів. Ізекиль Іос (Нью-Йорк) народився безвухим. У нього навіть не було отворів з обох боків голови. Але він міг чути, широко відкривши рота. Мабуть, у таких людей звукова хвиля через ротову порожнину по слуховій трубці передає коливання у внутрішнє вухо.
Звукова хвиля, що сприймається вухом людини, має певні фізичні харак­теристики. Висота звуку вимірюється в герцах (Гц) на ім'я німецького фізика Генріха Герца. Ця величина означає число коливань в одну секунду. Наше вухо здатне сприймати звукові коливання в діапазоні від 16 Гц до 20 тис. Гц. Частоту, нижчу 16 Гц називають інфразвуком, а понад 20 кГц - ультразву­ком. Різні частини діапазона звукової хвилі сприймаються вухом нерівномірно. Найкраще сприймаються звуки в межах 800-2000 Гц, гірше-нижче 50 та вище 10000 Гц. Частота мови людини - 500- 4000 Гц.
Частотний спектр звуків тваринного світу в межах слуху людини. Так, наприклад, слони «розмовляють» в зоні 95 - 380 Гц, земноводні 1000-3000 Гц, жуки - 5000-8000 Гц, сарана - 3000-15000 Гц. В той же час діапазон звуків, що сприймають тварини, набагато ширший діапазона людини. Експе­риментально доведено, що коти сприймають звуки від 40000 Гц, а собаки ще вище. Кажани під час польоту користуються звуковими сигналами з часто­тою від 50000 до 90000 Гц. Подібний устрій мають дельфіни.
Рівень чутливості звуку визначається децибелами (дБ) на імя Олександра Бела, який створив телефон. Гігієнічна норма чутливості звуку становить 40 дБ. Середній рівень чутності звичайноі розмови сягає 60 дБ. Для порівняння: рівні чутності (інтенсивності) звуку деяких явищ:
-    розмова - 60 дБ
-    шепіт, шурхіт листя - 20-30 дБ
-    голосна мова, кашель, шум на вулиці вдень - 70 дБ
-    гра оркестру, шум автомобіля - 80 дБ
-    галас, крик, шум потягу - 90 дБ
-    водоспад Ніагару, шумний цех - 100 дБ
-    шум реактивного літака - 120 дБ.
Максимальним порогом сили звуку для людини є 120-130 дБ. Звук такої сили викликає відчуття болю в ушах.


                                                               Залозна О.М.
Тема: Загальний огляд будови скелету людини.
Мета: Вивчити будову скелету людини, пов'язати особливості будови скелету з виконуваними функціями. На основі порівняння скелету людини і людиноподібних мавп зробити еволюційні висновки. Розвивати в учнів вмін­ня аналізувати текст підручника , встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між відомими науковими фактами.
Хід уроку
I.   Мотивізація навчальної діяльності учнів.
Бесіда.
Які функції виконує опорно-рухова система?
Що входить до її складу?
До скелету яких тварин найбільш подібний скелет людини? А чи є від­
мінності? З чим це пов'язано?
Знайти відповіді на ці запитання і є метою нашого уроку.
II. Актуалізація знань.
Чи можемо ми за будовою скелету віднести людину до тварин? Т-схема


 



                 Так                                                                Ні
                   («за»)                                                        («проти»)



Друга група - скелет голови (§16 сторінка 65)
Третя група - скелет тулуба (§16 сторінка65-66)
Четверта група - скелет верхніх кінцівок (§16 сторінка 65)
П'ята група - скелет нижніх кінцівок (§16 сторінка 67)
Опрацьовуючи текст підручника, кожна група експертів заповнює таблицю.




                                                               Залозна О.М.
Тема: Біологічні основи психічної індивідуальності людини; типи нер­вової системи; темперамент.
Мета: Дати поняття про типи ВНД, темпераменту, допомогти учням встановити індивідуальні особливості ВНД. Навчити учнів використовувати дані знання у власному житті та у спілкування з іншими.
Хід уроку: І. Актуалізація змісту.
Дія нейронних ансамблів кори головного мозку створює у кожному з нас унікальну свідомість - "Я" - відмінне від інших. Спитайте в себе: "Хто я?". За якими параметрами можна дати характеристику індивідуальних особливо­стей у людині? (мозкова атака). Учні записують відому їм інформацію, обго­воривши з товаришем у парі. Після обговорення відомої учням інформації вчитель підводить їх до висновку, що об'єднання різних характеристик нер­вової системи - це і є темперамент.
ІІ. Усвідомлення змісту.
1.  Робота в групах "Джигсоу".
Формуються домашні групи з 4-х учнів. Кожному учню групи надається номер "1", "2", "З", "4". Це експертні номери. Кожна група експертів досліджує певний тип темпераменту за текстом підручника.
Перші експерти - холеричний тип
Другі експерти - сангвістичний тип
Треті експерти - флегматичний тип
Четверті експерти - меланхолічний тип
Кожний тип темпераменту характеризується кожною експертною формою за планом:
1.    чутливість (найменша сила зовнішнього подразнення, яка викликає психічну реакцію)
2.  реактивність (з якою силою людина сама реагує на впливи)
3.   активність (з якою енергією людина сама впливає на оточуючий світ)
4.   емоційна збудливість (яка сила впливу викликає емоції)
5.   швидкість адаптації.
Після дослідження інформації експерти повертаються до домашніх груп та знайомлять з нею інших членів групи.
2.  Індивідуальна робота по визначенню особистого типу темпераменту. — Лабораторна робота за інструктивною карткою підручника.


III. Рефлексія.
1. Спробуйте охарактеризувати "темперамент", як поняття написавши
сенкан
Темперамент
_____ ,    ____ , - два прикметники
який   ___ ,    ____ ,   ____ ._- три дієслова
_____ ,______ ,    ____  ,         - речення з 4-х слів
- перефразування (одне слово).
2. Робота з малюнками підручника. Поясніть, як ви можете використати
знання про темперамент у власному житті.


                                                               Залозна О.М.
Тема уроку: Загальна характеристика одноклітинних. Особливості будови та процесів життєдіяльності
Мета уроку: Сформувати в учнів знання про простоорганізованих тварин-одноклітинних, їхні характерні ознаки; розкрити особливості організацій клітин найпростіших; розвивати вміння працювати з навчальною книгою: орієнтуватись у підручнику, працювати з малюнками, питаннями та завдан­нями; виховувати відповідальність та пунктуальність.
Обладнання: таблиці "Одноклітинні", "Будова тваринної клітини".
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Евокація (Актуалізація)
Учні методом мозкової атаки кожен окремо, а потім в парах зроблять спи­сок того, що вони вже знають з теми. Учитель записує їхні думки на дошці.
П. Усвідомлення значення
Після того як відбулася мозкова атака учнів на тему уроку, вони прихо­дять до читання статті підручника використовуючи метод "ПОМІЧ". Суть методу полягає в тому, що читаючи текст, учні роблять на полях позначки олівцем. Позначки мають бути такими:
"V" (галочка) - прочитане підтверджує те, що ви знаєте чи думаєте, що знаєте
"+" (плюс) - прочитане несе нову для вас інформацію.
" - " (мінус) - прочитане відрізняється від того, що ви знаєте, чи думаєте, що знаєте, суперечить вашим уявленням
"?" (знак питання) - ви потрапляєте на інформацію, яка вас бентежить, чи якщо ви хочете знати про щось більше.
ІІІ. Міркування (рефлексія)
1) індивідуально чи разом учні складають список відомостей, який базу­ється на їхніх позначках, і результатах групової " мозкової атаки".

«V»
«+»
«-»
«?»





2) закріплюючи матеріал, можна використати такі вправи:" Знайди", "Ви­прав помилку"
1.Псевдоподії - постійні вирости оболонки.
2.Характерними органелами клітин найпростіших є вакуолі з клітинним соком.
3.Неперетравлені рештки у амеби виводяться з клітини в певному місті, так само як у інфузорії туфельки.
4.Пелікула - ущільнений шар оболонки, який виконує структурну функ­цію.
5.Всі найпростіші мають два типи ядер - вегетативні; генеративні.
6.Одноклітинні характеризуються автотрофним типом живлення.
7.Для всіх одноклітинних характерне тільки нестатеве розмноження
8.Вони не реагують на зміни навколишнього середовища.
"Допишіть речення"
1.    Органели руху у одноклітинних представлені...
2.   Серед одноклітинних тварин є види з такими типами живлення...
3.   Подразливість у одноклітинних тварин проявляється у вигляді...
4.  Звичайною формою нестатевого розмноження у одноклітинних тварин є ...
5.   Найпростіші можуть переносити несприятливі умови життя шляхом
утворення...
6.   Травні вакуолі забезпечують , а скоротливі....
7.  Хроматофори - це
3)  Підсумки уроку
4) Повідомлення домашнього завдання. Вивчити §9, словник термінів, підготувати повідомлення.


                                                               Залозна О.М.
Тема уроку; Внутрішня будова і процеси життєдіяльності ссавців.
Мета уроку: ознайомити учнів з будовою внутрішніх органів ссавців та їхніми функціями; порівнюючи внутрішню будову ссавців; плазунів, показа­ти її більшу досконалість; продовжувати навчати працювати з підручником; виховувати вміння висловлювати думки, вести дискусію, працювати в колек­тиві, виховувати взаємодопомогу і діалогову активність.
Обладнання: таблиця "Клас Ссавці. Внутрішня будова собаки", модель головного мозку ссавців.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Евокація
Актуалізація знань учнів про особливості будови і функцій систем внутрішніх органів.
На цій стадії застосовується стратегія: "Порушена послідовність".
На окремих папірцях учитель записує назви органів і виконувані ними функції. Папірці перемішують та кладуть на підставку для крейди ( або про­сять окремих учнів їх потримати). Учням класу пропонують розмістити папі­рці по порядку відповідно до систем внутрішніх органів. Коли клас розібрав­ся у порядку папірців, учитель пропонує розглянути текст дужу уважно та по ходу читання з'ясувати свою правильність.
ІІ. Усвідомлення значення.
На цій стадії застосовується стратегія "Джигсоу" (мозаїка)
її суть:
а)   Формування первинних навчальних груп. У кожній групі (4-6 учнів)
учні отримують різний матеріал для вивчення та презентації один одному.
Наприклад, одному члену групи вивчити будову травної системи ссавців в
порівнянні з травною системою плазунів; другому - дихальної; третьому -
кровоносної, четвертому - нервової; п'ятому - видільної і статевої.
б)  Експертні групи вивчають матеріал та готують презентацію.
Ці групи формуються з осіб, що отримали для вивчення однаковий мате­ріал. Експерти читають та вивчають свій матеріал разом, планують ефективні засоби навчання цього матеріалу інших, а також засоби контролю за розумін­ням навчального матеріалу членами навчальних груп.
в)  Повернення до первинних груп для викладання і контролю. Учні повер­таються до первинних груп, презентують матеріали одне одному і навчають
таким чином своїх товаришів. Навчаючи заповнюють таблицю.
Будова і функції систем органів ссавців


Система органів
Особливості будови
Функції




III. Рефлексія (міркування)
1)  Досягнення перевіряються шляхом короткого опитування класу.
а)  3 яких органів складається травна система ссавців?
б)  На які групи диференційовані зуби у ссавців? А у плазунів?
в)  Що відбувається з їжею в ротовій порожнині?
г)  Які особливості будови має кишечник?
д)  Як відбувається вдих і видих у ссавців? А у плазунів?
є) Які особливості має кровоносна система ссавців в порівнянні з крово­носною системою плазунів?
е) Докажіть, що нервова система ссавців має більш високий розвиток, ніж у представників інших класів?
2)Підсумки уроку.
3)Повідомлення домашнього завдання вивчити §57, словник термінів.


                                                               Залозна О.М.
Тема уроку: Різноманітність плазунів. Значення у природі та житті людини.
Мета: Поглибити та розширити поняття про клас плазунів; показати осо­бливості будови та життєдіяльності представників рядів у зв'язку з умовами життя, їх роль у природі та житті ; продовжувати формувати вміння робити порівняння; виховувати вміння висловлювати думки, вести дискусію; вихо­вувати бережне ставлення до природи.
Обладнання: таблиця "Різноманітність плазунів".
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
Біологічний диктант
Обирати ознаки, що властиві: І. варіант - кл. Земноводні
ІІ. варіант - кл. Плазуни.
1 .Розмноження відбувається на суходолі.
2. Шкіра має залози.
3.Дихання відбувається через шкіру і легені.
4.Слинні залози містять ферменти.
5.3уби не диференційовані.
б. Мають здатність до регенерації.
7.Розвиток відбувається з перетворенням.
8. Очі беруть участь у ковтанні їжі.
9.Серце двокамерне, два кола кровообігу.
10.Серце трикамерне, два кола кровообігу.
11.Запліднення зовнішнє.
12.Тіло має 4 відділи тіла: голову, шию, тулуб, хвіст.
13.Є грудна клітка.
14.Повітря надходить до легень завдяки рухам дна ротоглоткової
порожнини.
П. Мотивація навчальної діяльності учнів
До класу Плазуни належать багато надто різноманітних, цікавих, своєрід­них представників. Дуже давно в мезозойську еру, плазуни неподільно пану­вали на суші, в повітрі і навіть у воді. Невипадково цю еру називають "віком ящерів". Від давніх плазунів до наших днів дійшло лише 4 ряди: Лускаті, Черепахи, Крокодили, Гатерії. Що ж це за тварини? Чим вони цікаві? Які особливості будови і життєдіяльності для них характерні? Яке їхнє значення у природі та житті людини?
ІІІ. Повідомлення теми і завдання уроку.
ІV. Вивчання нового матеріалу.
На цій стадії застосовується методика взаємного навчання. Взаємне на­вчання надає учням можливості побути в ролі вчителя, та керувати процеса­ми читання тексту "Різноманітність плазунів". Воно здійснюється у групах від чотирьох до семи учнів. Учні мають копії того самого тексту і по черзі ви­ступають у ролі вчителя. Ця роль вимагає від них виконання п'яти завдань, після того як учні прочитали абзац або частину тексту (як правило мовчки), один учень виступає у ролі вчителя:
1.     підсумовує те, що тільки що було прочитано;
2.    ставить два чи три запитання про зміст абзацу і реагує на відповідь учнів;
3.    пояснює ті моменти, які інші учні не зрозуміли;
4.  висловлює передбачення про те, що буде говоритись в наступному абзаці;
5.     дає кожному завдання прочитати наступний абзац або частину.
Після читання тексту та дискусій на уроці, для того, щоб учні могли зі­
брати о купи свої думки, складається понятійна таблиця "Характеристика
плазунів"; схема "Значення плазунів".
Характеристика плазунів
Плазуни ряди
Середовище існування
Покриви тіла
Органи пересування
Особливості організацій
Лускаті а) ящірки




б) Змії




Черепахи




Крокодили




Схема
Значення плазунів
       в природі                              в житті людини
V. Узагальнення та систематизація вивченого.
Складіть діаграму Вена, за допомогою якої, вкажіть риси подібності і від­мінності між класами Земноводні і Плазуни.
Діаграма Вена будується на основі двох або більше великих кіл, які част­ково накладаються одне на одне так, що посередині утворюється спільний простір, там будуть записані риси подібності між класами.


      Кл. Земноводні                      Кл. Плазуни









   Або складіть сенкан - це вірш, що складається з п'яти рядків.       Плазуни
Холоднокровні, наземні хребетні Плазують, линяють, відкладають яйця на суші, Стоять на більш високому рівні організації. Сучасні предки динозаврів.
VI. Підсумки уроку, виставлення оцінок.
VII. Повідомлення домашнього завдання §49, підготувати повідомлення про плазунів, які занесені до Червоної книги України.


                                                              Залозна О.М.
План-конспект уроку на тему:
Природні зони Євразії їх розміщення. Грунти, рослинність і тварин­ний світ. Висотна поясність у горах материка. Регіональні відмінності природи Євразії.
 Мета:
-      продовжити формувати знання про Євразію;
-      ознайомити з природними зонами Європи та Азії;
-      навчити давати порівняльну характеристику природних зон Євразії,
пояснювати закономірності розміщення природних зон;
-      розвивати пам'ять та мислення.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Обладнання: атласи, карта, спеціальні тексти.
Хід уроку:
I.   Актуалізація.
На даному етапі використовується "Розминка"
Є - єнот, гієни;
В - вовк, ведмідь, верблюд, варан;
Р - рись, рогоза;
А - атласне дерево, антилопи;
З - зубр, береза, змієголов, залізне дерево, зайці;
І - ігуана, куріпки;
Я - яструб, ялина, японська вишня, ялівець.
II.  Усвідомлення.
На даному етапі використовується методика "Взаємного навчання".
Учнів поділити на 4 групи, при цьому кожному учневі надається номер від одного до чотирьох. Кожна група отримує тексти про природні зони. Ці тексти учні опрацьовують в групах . Потім утворюються нові групи в яких здійснюється обмін інформацією яку вони отримали в попередніх групах. А також учні отримують питання на які потрібно дати відповідь.
Питання:
1.              Чим пояснюється велика різноманітність зон Євразії?
2.             Які головні закономірності в поширенні природних зон на материку?
3.             Які природні зони займають найбільші площі ?
Кожній групі надається право виступити.


ІІІ.   Рефлексія.
На даному етапі учні складають "Діаграму Вена" для закріплення матеріалу.                                         
 




                                                               Залозна О.М.
План-конспект уроку на тему:
Південна    Америка.    Загальні     відомості.     Особливості    фізико-географічного положення. Дослідження і освоєння материка. Мета:
- продовжити формувати знання про материки;
- сформувати знання про географічне положення Південної Америки;
історію відкриття та дослідження;
-розвивати вміння показувати на карті географічні об'єкти;
-розвивати пам'ять, логічне мислення.
Обладнання: карта, атласи, підручники.
Хід уроку: І. Актуалізація.
На даному етапі можна використати метод критичного мислення "Моз­кова атака". У наступні три-п'ять хвилин запишіть те, що ви знаєте чи ду­маєте , що знаєте, про материк Південна Америка. Немає значення, чи пра­вильно те, що записано, чи ні. Важливо записати якомога більше, думаючи про те, що ви вже знаєте чи думаєте що знаєте про материк.
Далі учні діляться своїми думками з партнерами, а потім обговорюють у групах. Після того, як партнери закінчать обговорення, групи діляться своїми знаннями і їх думки записуються на дошці.
Вчитель: Південна Америка - материк тропічних широт, у природі якого багато спільних рис із Африкою та Австралією. Проте він має свої особли­вості. Це найвологіший материк на землі. Тут поряд з найбільшою низови­ною світу простягся велетенський гірський ланцюг. Найвищі на Землі вулкан і водоспад, найповноводніша річка, найсухіша пустеля, найменший птах та найкровожерливіша риба - все це також у Південній Америці.
П. Усвідомлення.
Далі учні пригадують план вивчення материка.
Використовуючи план характеристики фізико-географічного положення материка характеризують Південну Америку.
При вивченні дослідження та освоєння материка використати елементи методу "Підсилена лекція".
Перед лекцією учитель ставить дві мети: перша-розглянути наслідки по­дорожі Христофора Колумба до Нового світу в 1492 році; друга-дослідити деякі таємниці, що оточували його самого.
Перша частина лекції буде зосереджена на наслідках контакту Старого світу та Нового світу, але перед тим як розпочати, учитель просить розбити­ся на пари та подумати над такими питаннями: у роки після загальновідомої


подорожі Клумба багато речей з Європи побачив Новий світ і багато різних речей із Нового світу стали відомі Європі. Наведіть приклади таких "речей". Ваші пари повинні зробити список усіх речей, що спадуть вам на думку, кот­рі розповсюджувалися на захід і на схід після першого контакту в жовтні 1492 року. На це вам дається 4 хвилини.
Через 4 хвилини учитель запрошує дві, або три пари поділитися своїми знахідками з усією групою. Учитель записує кілька ідей на дошці, а потім звертається за допомогою до учасників, щоб скласти категорії, за якими вони зможуть згрупувати речі, що були поширені на схід, або на захід: рослини, тварини, захворювання та технології.
Учитель продовжує: "Зараз я розпочну першу частину лекції. Нехай спи­сок речей, який ви склали, буде перед вами, поки я буду говорити".
Перша частина лекції... Потім учитель зупиняється і каже: " Знайдіть хвилинку і перегляньте свій список. Що є у списку з того, про що говорилось у лекції? Про що ви іще дізналися?
Учитель продовжує: "Наступна частина лекції стосується таємниць, які оточують Клумба - першовідкривача. Попрацюйте в парах, запишіть будь-ласка, все що ви знаєте про персональні якості, притаманні Христофору Колумбу, які допомогли йому здійснити успішну подорож до нового світу".
Через 3 хвилини учитель просить учнів припинити писати і запрошує кі­лькох бажаючих поділитися свoїми думками. Потім учні прослуховують другу частину лекції, тримаючи свої записи під рукою.
Тепер учитель просить учнів порівняти списки персональних якостей та вмінь Колумба, складені ними, з тим, що було сказано в ході лекції. Учитель може попросити групи за власним бажанням поділитися деякими зі своїх пе­редбачень.
Ш. Рефлексія.
Тепер учитель ставить учням запитання для відповіді у вигляді" есе": "Яке тепер ваше враження про Колумба?. Він зробив видатні речі: чи є він героєм?" На написання "есе" відводиться 10 хвилин. Деякі з "есе" можуть бути зачитані та обговорені.
Учитель ставить оцінки учням які усно давали характеристику фізико-географічного положення материка та учням які зачитували свої "есе", також перевірити "есе" в зошитах.
Домашнє завдання: прочитати параграф підручника, підготувати повідом­лення про інших дослідників материка


                                                               Залозна О.М.
План-конспект уроку на тему:
Основні форми рельєфу Південної Америки. Закономірності поши­рення родовищ корисних копалин. Мета:
- систематизувати знання учнів про форми рельєфу, їх різновидність за
характером поверхні та висоти;
- сформувати знання про основні форми рельєфу Південної Америки та
закономірності розподілу корисних копалин;
-розвивати вміння показувати на карті географічні об'єкти;
- розвивати пам'ять, логічне мислення.
Обладнання: карта, атласи, підручники.
Хід уроку: І.  Актуалізація.
Діяльність на цій стадії вимагає перегляду наявного знання з даної теми, зацікавлення учнів та поставлення мети для пошуку. Учням пропонуються поняття (платформа, середні гори, низовина, щит, геосинкліналь, складчасто­сті, плоскогір'я, рівнина, плита), а їм необхідно записати їх у дві колонки.

Рельєф
Тектоніка


А далі учитель задає запитання для перевірки знань.
-     Що таке рельєф?
-     Які форми рельєфу належать до планетарних, основних, дрібних?
-     Що спільного в рельєфі Африки та Австралії?
Для заохочення учнів використовується цікава інформація.
На Тихоокеанському узбережжі Південної Америки в пустелі Атакама виникло незвичайне родовище азотної селітри. Воно має вигляд смуги 50 км завширшки і 700 км завдовжки. Потужність шару селітри досягає 5 метрів. Неглибоке їх залягання дає змогу без застосування спеціальної техніки видо­бувати цінну сировину. Спочатку її використовували для виготовлення поро­ху, а потім навчилися виробляти з неї азотну кислоту і добриво.
Як же утворилися ці поклади? Згідно з однією з теорій, походження родо­вища пов'язане з величезною кількістю пташиного посліду-гуано, що його


залишили за тисячі років птахи, які селяться на скелях. За посушливих умов пустелі гуано перетворюються на селітру.
II.    Усвідомлення.
Учні вже пригадали свої наявні знання, перевірили, у чому вони були не впевнені, в чому впевнені, визначили цілі для навчання, то вони вже готові перейти до наступного ступеня усвідомлення змісту.
На даному етапі можна використати "Методику взаємних запитань". Учні працюючи в парах читають текст підручника, зупиняючись після кож­ного абзацу, та по черзі ставлять запитання один одному. Таким чином відбувається вивчення нового матеріалу.
Ш.   Рефлексія.
На етапі рефлексія використовується стратегія "Діаграма Вена". Дана діа­грама базується на основі трьох великих кіл, які частково накладаються одне на одне так, що посередині утворюється спільний простір. Вона використову­ється для порівняння.






В кінці уроку деякі учні можуть продемонструвати свої діаграми та пояс­нити їх. Учитель збирає зошити для перевірки виконаного завдання та ста­вить відповідні оцінки.


                                                               Залозна О.М.
Води суходолу Пд. Америки
Мета:3'ясувати вплив рельєфу і клімату на формування поверхневого стоку. Найбільші річкові системи і озера Пд. Америки, визначити основні джерела живлення річок. Нанесення річок і озер на контурну карту. Розвива­ти уяву, пам'ять, критичне мислення.
Обладнання: Фізична і кліматична карта Пд. Америки, картина "На річці Амазонці". "Водоспад Ігуасу".
Методи: "Мозкова атака" - на актуаліз. "Джигсоу І" - усвідомлення но­вих знань. "Вільне письмо" - закріплення знань.
Тип уроку: Засвоєння нових знань.
Хід уроку:
І. Актуалізація опорних знань
"Мозкова атака".
Говорять, що "річки - дзеркало клімату"(переважаючі вітри, опади, підстилаюча поверхня-впливають на тип живлення і характер річки...)
II. Усвідомлення нових знань
Отже сьогодні з'ясуємо як кліматичні умови впливають на розташування річкової сітки?
1.    Які вітри переважають в екваторіальних частинах Пд. Америки.
2.   Які основні джерела живлення річок Пд. Америки?
3.   Які форми рельєфа переважають і впливають на формування річкової
сітки.
Висновок:
Отже, переважання рівнин (плоскогір'їв і низовин), пасатів і панування екваторіального і субекваторіального типу кліматів обумовили переважання дощового живлення, що складає понад 80% загального стоку.
Хвилинка цікавого
Додаткова інформація
Який найвищій водоспад в Пд. Америці і в світі?
Це вдсп. Анхель, названий на честь імені першовідкривача, американського льотчика Джиммі Енджила в 1935р. на гарному масиві Ауян-Тепуї висо­тою до 3000м, що круто обривається скелястою стіною. Енджел відкрив вдсп. Випадково, під час пошуку алмазних покладів, які так і не знайшов, потрапивши в аварію.
Які особливості природного комплексу Амазонки?
Амазонка дивна річка, характер її постійно змінюється, що пояснює вели­чезну кількість різноманітних тварин. Особливо риби-2000 видів нараховано в басейнах Оріноко і Амазонки.
"Цікава риба Амазонки-пірарука, одна з найкрупніших прісноводних риб, деякі до 5 м. і вагою до 90 кг. Середні важать 25-35кг. Тіло у голови зеленувате, ближче до хвоста-яскраво-червоного кольору. На неї полюють зі стрілами і острогами. "Тут живуть і найдрібніші рибки, яскраво-пофарбовані-гуппі, в прозорих лісових протоках. Найбільш відомі і небезпечні риби піраньї (до 30 см) мають гострі зуби і сильні щелепи, що дозволяють, як бритвою, зрізати кусок м'яса. Це агресивні дуже швидкі риби, що нападають стаєю почуяв кров або плеск води. Деякі вчені вважають, що піраньї виконують роль сані­тарів."
Уільям X. Амос.
Визначте по фізичній карті Пд.Америки:
Які найбільші річки і до басейнів яких океанів вони належать?
Практична робота №5 Н
Нанесіть головні річки і озера Пд.Америки на контурну карту.
В ході роботи в групах "Джигсоу-І" з'ясуйте особливості річок і озер Пд.Америки в § 58 (старих підручників)+атласи, де експерти з'ясовують і записують у таблицю характеристики:
№ 1 — р.Амазонка
№2  -р.Парана
№3   — р.Ориноко
№4  - озера Пд.Америки.
III. Закріплення знань
Після роботи з підручником експерти повертаються в домашні групи, де знайомлять її членів з інформацією.
В результаті роботи необхідно скласти таблицю:
Назва річки
(довжина)


Витік


Гирло


Притоки
Водний режим


Викорис­тання
людиною


ліві
праві
1.р.Амазонка
(6400км.)
Sбас- 7млн. км2
р. Укаялі
р.Мара-
ньйон     в
Андах.
Атлантич-
ний океан,
в дельті
припливні
хвилі амазун
- "гримляча
вода"
р. Ріу-
Негру
(2300км.)
Мадейра
(3200км.)
Повноводна
цілий рік Повінь-травень
(пд.півк) Листопад
(пн.півк) Межень-серпень-
вересень
Судноплав-
ство
(25 тис.км)
великі порти,
є запаси
гідроенер-
гетичних
ресурсів -
мало викор.
2 . р.Ориноко
(2730 км.)
Sбаc>1млм.
км2.
На
Гвіансько
му плос-
когір'ї
Атлантич-
ний океан, в
р.Ріу-Негру

р.Чуру
н-вдсп.
Анхель
(Ь-1054м.)
Повінь-
червень-
серпень
Дощі влітку
Судноплав-
ство,   ГЕС,
великі
міста
3.р.Парана
(4380км)
Sбас-4млн.км2
р.Паранаїба
р.Ріу-
Гранді
Бразиль-
ське плос
когір'я
Атлантич-
ний океан
р.Ігуа-
су-
вдсп.Ігу
асу
(h-72н.)
Р.Пара
гвай
Повінь-
травень
(у верхів'ях),
2 повінь-
червень-
серпень (ниж-
ня течія)
ГЕС-верхня
течія,судно
плавст-
во.водосхов
ище,великі
міста




Озера
Походження
Місце розташування
1 .Маракайбо (8-16,3 тис км2
(L-220 км) Озеро-лагуна
На півночі материка
2. Тітікака
(8-8,3 тис км2)
Тектонічне (глибина 304 м)
Високогорне в Андах
(стікає в Поопо)
З.Поопо
Залишкове
В Андах

Льодовикові, латунні та озера-старці
Південні Анди } Ла-Платська низовина
До яких басейнів належать річки Пд. Америки?
Який тип живлення, переважно властивий річкам?
Яке походження озер Пд. Америки?
Який найвищий вдсп. світу?
За допомоою "вільного письма" дайте відповіді на запитання:
Що ви дізналися цікавого про річки і озера Пд. Америки?
Д з Вивчити § 58.


                                                               Залозна О.М.
Тема: Природні зони Південної Америки. Висотна поясність. Мета: Скласти характеристику природних зон Пд. Америки, визначившії географічне положення, типи грунтів, особливості рослинного і тваринного світу під впливом клімату. Особливості висотної поясності в Андах. З'ясувати зміни природних комплексів людиною. Сучасні екологічні пробле­ми. Розвивати уяву, критичне мислення, уміння працювати з джерелами знань.
Обладнання: карта "Природні зони Пд. Америки," атласи- "комплексна карта".
Методи: "мозкова атака", "Джигсоу-І", "есе".
Тип уроку: 3асвоєння нових знань.
Хід уроку:
І. Актуалізація порних знань.
"Мозкова атака"
- Що таке "природна зона?" Які кліматотвірні чинники впливають на фор­мування природних зон?
- Які природні зони представлені в Пд. Америці, які особливості природи характерні, а також як вплинула діяльність людини на природні угрупування?
П. Засвоєння нових знань.
1.   Визначте географічне положення природної зони:
а)  на материку- в якій частині, протяжність, площа порівняно з другими;
б)  відносно інших об'єктів- крупних форм рельєфа, річок, озер і т.д.
2.   Визначити тип клімату в межах природної зони, тип грунтів, характер­
них представників рослинного і тваринного світу, користуючись картою і
підручником в групах "Джигсоу-І" експерти:
№1-вологі екваторіальні ліси (сельва) №2-савани і рідколісся (л'янос і кампос) №3-напівпустель і пустель, степи(пампа) №4-висотна поясність Анд, ліси помірного поясу. III. Узагальнення знань.
Експерти повертаються в домашні групи і складають таблицю і схему ви­сотної поясності.
- Чи змінені людиною природні зони? Де і чому? (розгляньте комплексну карту.)
- За таблицею охарактеризувати особливості природи Пд. Америки поприродним зонам.
- Які сучасні екологічні проблеми виникли в Пд. Америці (описати в "есе"- 5 хвилин)


- Чим зумовлено виникнення різних типів саван: кампос-на пд., льянос- на пн., пампи- на пд. від кампос.
Д/з. Вивчити § 59 60. Охарактеризувати природні країни Пд. Америки са­мостійно.
Скласти розповідь-подорож по природним зонам (з помилками.)


                                                               Залозна О.М.
Тема: Населення і політична карта Південної Америки
Мета: познайомитися з населенням Пд. Америки (чисельність, щільність, розміщення і національний склад, положення індіанців, метисів і мула-тів).Дати характеристику сучасної політичної карти Пд. Америки. Розвивати-пам'ять ,уяву, критичне мислення.
Обладнання:фізична карта Пд. Америки, політична карта світу.
Методи: "Мозкова атака", "Поміч".
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку І. Перевірка д/з.
1.Порівняйте саванни Пд. Америки і Африки?
2.Що таке галерейні ліси?Де вони ростуть?
3.Де розташовані степи і пустелі Пд. Америки? Покажіть на карті, пояс­ніть особливості їх природи.
4.Дайте характеристику природним зонам Тихоокеанського узбережжя (письмово).
5.Дайте характеристику висотної поясності Анд, використовуючи фізич­ну, кліматичну і карту природних зон (письмово).
6.Які природні зони змінені діяльністю людини, наведіть приклади
(письмово).
П. Актуалізація опорних знань.


"Мозкова атака"
- Що вам відомо про корінне населення та історію заселення Пд. Амери­ки?
III. Мотивація і засвоєння нових знань.
Щоб з'ясувати, яке населення і сучасна політична карта Пд. Амери­ки, ми використаємо метод "Поміч" при роботі з текстом §61, де:
"V"- це я знаю;
"-" - прочитане суперечить тому, що я знаю;
"+"- ця інформація для мене нова;
"?" - це мене бентежить, я хочу дізнатися більше.
Обговоріть в парі що ви дізналися і що вас бентежить...В результаті складіть схему населення Пд. Америки





 Узагальнення знань.
За схемою складіть розповідь про особливості населення Пд. Амери­
ки (Яка кількість населення проживає в Пд. Америці, яка щільність,
національний склад?)
- Яке положення індіанців, метисів і мулатів?
Назвіть (по карті) країни сучасної політичної карти Пд. Америки.


Д/з: вивчити §61, підготуватись до тематичної атестації по Пд. Америці.

Немає коментарів:

Дописати коментар